Sajam je trajao četiri dana, od 24. marta do 27. marta. Ovoj manifestaciji su se priključile još dve koje su usko povezane sa turizmom– međunarodni sajam hotelsko-ugostiteljske opreme HOREKA OPREMA i 12. Međunarodni sajam vina BEOWINE (25 – 26. mart).

Pauza u organizaciji i posećivanju Sajma doprinela je tome da se svi jako poželimo jednog ovakvog okupljanja. Sajam je mesto na kome se o putovanjima aktivno misli, na kome se putovanja aktivno planiraju. Ovde želja za putovanjima neprekidno raste.

Epidemija nas je naučila da češće putujemo u obližnje gradove, na obližnje planine i u nacionalne parkove. U skladu sa tim, naziv ovogodišnjeg Sajma je bio Između planina i mora. Interesovanje za planinu i aktivni odmor počelo je da dobija široke razmere. Planinski turizam postepeno postaje jedan od najzastupljenijih vidova odmora u Srbiji i regionu.

Dan pre Sajma

Dan pre okupljanja izlagača, organizovana je svečanost povodom početka rada Međunardnog sajma turizma. Tom prilikom ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija u Vladi Republike Srbije, Tatjana Matić, rekla je da je srpski turizam „uprkos globalnim izazovima, kada svet nije ni stabilan ni miran, i dalje na uzlaznoj liniji, ne samo oporavka već i daljeg razvoja“.

Lena Kovačević nastupila je na ovoj svečanosti, kao i mlada Gudačka reprezentacija Srbije. Umetnici su muzikom oplemenili otvaranje.

Posetioci Sajma su iz celog sveta

Manifestaciju je posetilo 32.115 ljudi, veliki broj država iz regiona i država sa udaljenih kontinenata, turističkih organizacija, firmi i novinara kao i egzibitora.

Zemlje iz regiona su imale svoje jedinstvene štandove pa su tako izlagale: Grčka, Turska, Crna Gora, Tunis, Egipat, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Severna Makedonija, Rumunija, Mađarska, Slovačka. Samostalno su izlagale Hrvatska, Albanija i Slovenija.

Po prvi put ove godine izlagale su zemlje: Malezija, Maldivi, Demokratska Republika Sao Tome i Principe, kao i Angola, sjajna destinacija za one koji vole aktivni odmor.

Niš na Sajmu turizma u Beogradu

Iz Niša Turistička organizacija Niš kao i TO Niška Banja, Institut Niška Banja – Radon, Zelengora i Terme kao i kompanija Hola Systems i Apartmani Imunsan predstavili su svoju ponudu na Sajmu. Prezentovali su mnogobrojne sadržaje grada Niša i okoline.

Hola Systems je firma koja od početka svog osnivanja uspešno posluje sa velikim brojem turističkih organizacija. Za potrebe ove manifestacije Hola je dizajnirala i kreirala dva interaktivna uređaja kao i personalizovane aplikacije za turističke organizacije. Jedan uređaj se našao na štandu TO Niš, a drugi na štandu TO Aranđelovac.

Interaktivni uređaji su dobar ,,digitalni domaćin’’ svakom poslovanju. Na njima se turista lako može orjentisati, potražiti smeštaj u gradu, preuzeti mapu, izvestiti se o znamenitostima sredine.

Turistička organizacija Niš je svoj slogan Biram srcem, biram Niš! veselo predstavila na bedževima u obliku srca. Štand ove turističke organizacije krasio je veliki map point.

Map point je zapravo ram za fotografisanje. On dalje motivima asocira na aerodrom, tj. na tačku koja nas okuplja, ali i odakle se može dalje putovati.

Na map point Niša dolazile su mnoge poznate ličnosti, poput blogerke za putovanja (travel blogerke) Jovane Kvržić, Nevernih beba, najlepših devojaka Srbije i glumca Aleksandra Dunića.

Milica Began (iz kompanije Nitravel), turizmolog iz Niša, prezentovala je turističku turu Kada klisura progovori i tako predstavila Jelašničku klisuru.

Na štandu Niša predstavljeni su grad sa okolinom, Nišvil festival, Cerjanska pećina.

O svim značajnim lokacijama u gradu, posetioci su mogli da se izveste na interaktivnom kiosku i na reklamnom materijalu turističke organizacije.

Prva dva dana Sajma su jako dinamična i podrazumevaju, između ostalih aktivnosti, sastanke i susrete firmi i izlagača. Sve turističke organizuacije i firme zainsteresovane za saradnju sa turističkim sektorom, imali su organizovane sastanke.

Sastanci su se održavali u posebnom prostoru namenjenom isključivo za B2B sastanke u unapred dogovoreno vreme. Mnogi sastanci su obavljeni na samim štandovima izlagača.

Sajam je svojim bogatim sadržajem u nekim trenucima podsećao na Cosmopolis Festival u Kavali time što se prikazuju karakteristike raznolikih predela, bogata i živopisna nošnja, muzika karakteristična za određeni kraj.

Trenuci koje smo poneli sa sobom jesu razgovori sa organizatorima, izlagačima, posetiocima. Jake utiske ostavili su i vizuleni identiteti ostvareni mnogim kreativnim rešenjima.

Suveniri, reklamni materijali, kratki filmovi, kao i razni autentični proizvodi okupirali su pažnju i doprineli utisku na Sajmu.

Centralno mesto zauzele su Turistička organizacija Srbije, TO Beograda, TO Vojvodine, TO Novog Sada i Sremskih Karlovaca kao i TO Vrnjačka Banja. Za njima slede štandovi Kosova i Metohije, Mokre gore i turističke organizacije zapadne Srbije.

Impozantni su štandovi, dinamični su bili sadržaji. Turistička organizacaija Srbije ove godine promoviše Srbiju pod sloganom Doživi Srbiju. Iz te organizacije poručuju:

“Gradovi su živopisni – upoznajte ih na ulicama, parkovima. Grad živi u muzici, kafanama, barovima i restoranima. Grad živi na pijacama. Na trgovima i u skrivenim kutkovima. Grad živi u osmehu ljudi.”

Na njihovom štandu, posetioci su mogli da se slikaju na uređaju koji beleži osmehe i prenosi ih u mozaik pozdrava – Doživi Srbiju!

Predstavnici svojih malih i skromnih opština su srdačno i vedro predstavljali svoje bogate prirodne resurse i kutlurno-istorijska nasleđa.

Turistička organizacija Babušnice nudila je svilene bombone koje su napravljene u selu Ljuberađa, u selu koje pleni arhitekturom, ali iz koga se ipak kreće ka gradskim centrima.

Pirot je pored peglane kobasice, ponudio pirotski kačkavalj. Proizvođač nosi karakteristični naziv – Piroćanci, sirevi bez kompromisa.

Novi Bečej je predstavio atmosferu vojvođanske ravnice, ali i moderne segmente grada. Suvenir Novog Bečeja ima jednu finu poruku, Lalina šolja je urađena od – zemlje, vode, vatre, vazduha i ljubavi.

Tako bi i sa putovanjima trebalo biti. Izložite se vetru, putujte i vodom i zamljom, osetite svežinu gorskog vazduha i uvek putovanja započnite iz ljubavi, ljubavi prema novim saznanjima.

Svrljiški sir, belmuž, kožuh, ručni radovi, a mogle su se naći i gajde, su nas podsetili na stare zanate i specijalitete Svrljiga i okolinih sela.

Na  mnogim štandovim ,,pozdravljali’’ su nas pisci koji su stvarali, rodili se, značajne trenutke proveli u nekom od krajeva Srbije. Laza Kostić nas je pozdravio iz Sombora, Đura Jakšić iz Petrovca na Mlavi, Branislav Nušić nas pozvao na Nušićijadu u Ivanjici.

Nedostajao nam je Bora Stanković iz Vranja, kao i crnotravski predeli, neukrotiva priroda oko Vlasinskog jezera, turizam staroplaninskog Zaplanja.

Sajam je nas ispunio vedrinom i elanom za nove predele. Snažno nas je pokrenuo da razmišljamo o predelima koja bi mogli biti turističke atrakcije i domaćim i stranim turistima. Ta mesta su i dalje nevidiljiva na turističkoj karti Srbije. Pored slogana doživi Srbiju! možemo dodati otkrij i prikaži nevidljivu Srbiju, toplu i vrednu.