Oko 40 odsto devojaka u Srbiji bira fakultet u oblasti prirodnih nauka, ali brojnost ne garantuje njihov ravnopravan položaj u odnosu na muškarce s obzirom na činjenicu da su naučnice i dalje manje zastupljene u STEM naukama, piše u saopštenju poverenice za zaštitu ravnopravnosti Brankice Janković objavljenom povodom Međunarodnog dana žena i devojaka u nauci obeleženom 11. februara.

Podaci govore i da naučnice objavljuju manje naučnih radova, dobijaju manje novca za istraživanja, suočavaju se sa različitim oblicima diskriminacije i ne napreduju u karijeri koliko bi mogle i želele. Osim toga, češće napuštaju karijeru u poređenju sa kolegama.

“Baviti se naukom kao žena i dalje je poseban izazov. Istraživački rad je sam po sebi zahtevan, ali ako tome dodamo i usklađivanje porodičnog života koji je za žene uvek zahtevniji, žilavo ukorenjene predrasude i rodne stereotipe, barijere kada je reč o napredovanju, onda je potrebno mnogo više veština i istrajnosti da bi se postigli uspesi koje žene u nauci svakodnevno ostvaruju”, ističe Janković.

Zato je, dodaje ona, važno otkloniti sve prepreke pred naučnicama i stvarati podsticajno okruženje u kome će devojke i žene u nauci uspeti da ostvare svoje pune potencijale i biti inspiracija budućim generacijama naučnica.

“Nauka je ženskog roda, ali je njena primena univerzalna i ne sme se ticati ni pola, ni boje kože, već mora da bude dostupna svima, jednako i bez predrasuda”, naglašava poverenica. 

O zastupljenosti devojaka i žena u STEM naukama, što je akronim engleskih reči za nauku, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku, na predavanju „Žene u nauci: prilike i mogućnosti“ u EU info kutku u Nišu 10. februara govorila je i Jana Urošević, menadžerka projekata AFA mreže, globalne zajednice posvećene ekonomskom osnaživanju žena kroz inovacije i tehnologije. 

Osvrnula se na rezultate istraživanja da devojčice već u uzrastu od 11 do 14 godina odustaju od nauke, tehnologije, inženjerstva i matematike. 

“To je zbog toga što nema ženskih uzora na koje bi se ugledale. Takođe, sebi nameću ograničenja koja su, ne samo nametnuta, nego i rezultat stereotipa i predrasuda. Moramo da se borimo protiv predsrasuda od najranijeg detinjstva i da pokažemo devojkama i devojčicama da je STEM daleko kreativniji nego što se to misli. I one tu pripadaju, STEM nije rezervisan samo za dečake i muškarce”, naglasila je Jana.

Na istom predavanju govorila je i Jelena Matejić, asistentkinja na Departmanu za računarske nauke Prirodno-matematičkog fakulteta u Nišu gde je i student doktorskih studija.

“Do pre desetak godina imali smo samo jednu redovnu profesorku na Departmanu za računarske nauke na PMF-u u Nišu, sada imamo više i profesorki, i asistentkinja. Departmani poput hemije ili biologije broje čak i više žena nego muškaraca, tako da smo izjednačeni po brojnosti, ali žene se suočavaju sa velikim brojem problema jer se pred njih postavljaju i neki drugi ciljevi poput porodice, tako da su one u otežavajućim okolnostima u odnosu na muškarce“, smatra Jelena. 

Kako kažu u EU info kutku, predavanje je organizovano da bi se devojčice i devojke podstakle da češće biraju, a zatim uspešno započinju i vode karijeru u oblasti nauke. Treba im omogućiti da usavršavaju talente i ne odustaju od svojih interesovanja, a istraživanja pokazuju da u osnovnoškolskom uzrastu najlakše podležu stereotipima da su poslovi u nauci “rezervisani za muški svet”.

Međunarodni dan žena i devojaka u nauci obeležava se od 2015. godine.

Rad medija SE serbianews podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole „Mladi i mediji za demokratski razvoj“.