Teatar na raskršću

Orač i smrt, predstava rumunskog Narodnog pozorišta u Jašiju, u režiji maestralnog Silviju Purkaretea je ponela nagradu najbolje predstave festivala Teatar na raskršću. Nagrada za najbolju režiju pripala je Branislavu Mićunoviću za predstavu “My name is Goran Stefanovski”  Dramskog teatra iz Skoplja. Najbolju žensku ulogu ostvarila je Selma Alispahić u predstavi “Rehnic – Anđeo uništenja”, dok je nagradu za najbolju mušku ulogu odneo Kalin Kiril u predstavi “Orač i smrt”.

Dodelom nagrada za predstave takmičarskog programa otpočelo je poslednje veče festivala Teatar na raskršću. Na festivalu je izvedeno osam predstava u glavnom programu dok su šest takmičarskog karaktera. Predstave sa “balkanskog kulturnog prostora’” svojim formama, kompozicijama, odličnom igrom glumaca i rediteljski nesvakidašnjim rešenjima, nadilaze granice balkanskog prostora.

Najbolja predstava festivala “Orač i smrt” u režiji Silviju Purkarete je po rečima žirija, svojevrsni spektakl, vizuelni esej o čoveku i smrti kao apsolutu svih istina. 

Članovi ansambla predstave “Orač i smrt’” odneli su i sledeće nagrade:

Teatar na raskršću
Foto: D.J.

Nagradu za najbolju mušku ulogu na festivalu poneo je Kalin Kiril. Maestralna je izvedba glumca. Njegovi monolozi i dijalozi su efektni, misaona struktura je naglašena emotivnim izrazom glumca koji svoju borbu i ljutnju kao i svest o tome da utehe za njega nema, prenosi na publiku i navodi na duboke introspekcije.

Nagradu za scenografsko ostvarenje i vizuelnu dramaturgiju su dobili – Dragoš Buhađiar i  Andrej Kozlak, za video-dizajn i vizuelnu dramaturgiju u predstavi “Orač i smrt’”. Scenografija predstave je svojevrsna znakovna mreža, misaona suština koja prati rediteljev izraz.

Nagrada za režiju pripala je Branislavu Mićunoviću za predstavu My name is Goran Stefanovsкi, Dramskog teatra Skoplje. Velika je i setna metafora koja se bavim radom dramsko pisca, osvrće se na poetiku Stefanovskog i na trag  koji je ostavio kao pisac i stvaralac na glumce, reditelje, publiku. Svojevrsni je kaleidoskop emocija i igre raznolikih karaktera.

Teatar na raskršću
Foto: D.J.

Najbolju žensku ulogu festivala iznela je Selma Alispahić u predstavi “Rehnic – Anđeo uništenja’”. Alispahić je pripala uloga grofice Margit von Batthyan. Glumica se koristi svedenim glumačkim sredstvima i tako efektno ostvaruje slojevitost lika.

Festival je dodelio i sledeće nagrade jednako bitne za uspešnost svake takmičarske predstave:

Nagradu za najbolju mladu glumicu dele glumice u predstavi “Vitezovi Lake male” – Andrea Verebeš, Blanka Horvat, Dina Dedović Tomić i Timea Filep.

Nagrada za najboljeg mladog glumca dodeljena je takođe glumcima predstave “Vitezovi Lake male” – Borisu Кučovu, Davidu Bubošu i Gaboru Mesarošu

Nagrada za kostimografsko ostvarenje dodeljuje se Marini Sremac za predstavu “Vitezovi Lake male”.

Nagradu za originalnu scensku muziku dobio je Arpad Serda za “Vitezovi Lake male”. Žiri je dodao da se muzikom ostvaruje još jedna dimenzija predstave.

Nagrada za scenski pokret dodeljena je Timei Filep za Vitezovi Lake male.

Predstava “Vitezovi Lake male” je takođe dobila specijalnu nagradu za koncept predstave kao i nagradu novinarskog žirija za najbolju predstavu. Predstava je izvedena i režirana ,,Urbanovski ubojito a veselo’’.

Nagrada Okruglog stola kritike za najbolju predstavu dodeljena je NU Dramskom teatru Skoplje, Skoplje, za predstavu “My name is Goran Stefanovski”.

Glumci i reditelj najbolje predstave festivala Orač i smrt nisu prisustvovali dodeli nagrada iz opravdanih razloga već su poslali pismo u kome se posebno zahvaljuju publici koja ih je nagradila dugim aplauzom.

Poslednje festivalske večeri izvedena je predstava “U raljama života” u režiji Andreja Nosova, Beogradskog dramskog pozorišta i BeoArta.

Foto:M.K.

Teme festivalskih predstava obuhvataju različite vremenske i prostorne kontekste. Ono što je zajedničko svim predstavama je da se bave čovekovim suštinskim pitanjima identiteta, njegovim stradanjem i večitom žrtvom za bolje sutra. Poentiraju na nesavršenosti društva, ali i pojedinca. Tako se i predstava “U raljama života”, koja komičnim elementima izaziva i provocira bitna ženska pitanja u Sbiji, služi šablonima, kritikuje potrošenost ženskih emocija na balkanskom prostoru (ili na svim prostorima) i u prvi plan iznosi položaj podređenog u “savremenom društvu”.

Festival ili kako je zamenica gradonačelnice Niša rekla, po svim promocijama knjiga, diskusijama i sastancima koje su se dešavala na festivalu, zatvoren je kongres balkanske umetnosti. Publika je sa sobom ponela utiske i teme kojima će se sigurno dugo baviti. Do sledećeg Teatra na raskršću, pratimo novu sezonu predstava u Narodnom pozorištu u Nišu.